Op onze school bieden wij onderwijs op maat aan. Wij stemmen het onderwijs af op de individuele niveaus en behoeftes van de leerlingen. Onze leerkrachten herkennen de verschillen tussen de leerlingen en spelen daarop in.
Onderwijs op maat bieden houdt voor ons in dat:
- Wij vakken op drie niveaus aanbieden. Kinderen werken zo in de groep op hun eigen niveau.
- Wij extra instructie geven aan leerlingen die het nodig hebben. De andere kinderen gaan gewoon aan het werk.
- Leerlingen die de aangeboden leerstof te eenvoudig vinden, wij verdiepende leerstof aanbieden.
- Leerlingen die wat meer tijd nodig hebben voor de aangeboden leerstof wat langer mogen doen over hun opdracht of taak.
- Leerlingen die extra zorg nodig hebben, extra hulp krijgen van de leerkracht.
Hoogbegaafde leerlingen
Leerlingen die bovengemiddeld scoren ondersteunen wij zorgvuldig. Begaafde- of hoogbegaafde leerlingen krijgen naast een verkorte instructie van de basisstof ook extra of andere (leer)stof (verrijkingsmateriaal). Onze voorkeur gaat uit naar verdieping van de leerstof boven versnelling. Als een kind grote voorsprong heeft, dusdanig dat verdieping onvoldoende is voor de leerling, zetten we de versnelling in. Wij passen het weekrooster voor deze leerlingen aan, zodat zij tijd hebben voor de verrijkingsopdrachten. Vaak maken de leerlingen opdrachten samen met andere kinderen.
Leerlingen met extra zorg
Door de invoering van ‘Passend onderwijs’ hebben wij zoals andere basisscholen ook zorgleerlingen. Passend onderwijs betekent dat kinderen die extra zorg nodig hebben zo lang mogelijk les krijgen op een gewone basisschool. Wij proberen deze leerlingen zoveel mogelijk te ondersteunen, zodat zij in de klas meekomen.